Må bra
Mina tankar och funderingar:
 

"Allt bra med dig?" "Ja, då det är bra".
 
Nästan alla svara så på den fråga fast det inte alla gånger är så bra. Varför? Har jag frågat mig själv många gånger. Dels kan det ju vara jobbigt att dra upp att man inte mår så bra för vem som helst men varför ljuga? "Det funkar" tycker jag passar bättre då, om inte allt är bra.
 
Man strävar ju alltid efter att må så bra som möjligt, självklart! Ingen vill ju må dåligt men man måste vilja må bra och våga tro att man faktiskt kan må bra. Att hålla på att motarbeta sig själv är ju bara slöseri med energi. Vill man må bra måste man ju också tro att man kan det. Annars är man nog inte redå att ändra på någonting.
 
För tror man inte på att man fixar saker är det ganska skälvklart att man inte gör det. Våga tro! 
 
Jag tror att rutiner får en att må bra. För kroppen gillar rutiner och mår kroppen bra mår man själv bra, inte sant? Jag har därför börjat tänka om lite. Börjat äta mer rätt och träna mer och satt mer rutin i vardagen. Visst mår jag mycket bättre. Kroppen orkar mer med, man blir piggare.
 
Lev i vardagslyxUnna dig. Man kan lyxa till livet väldigt enkelt. Det har jag gjort. Istället för att äta en slarvigt ihop plockad frukost så har jag sett till att det finns lite lyxigare saker hemma. Så som torkade bananer, ha det till flingor och fil. Muums så gott. En macka, lägg på något gott, grönsaker känns lyxigt. En frukt till det och vips så mycket lyxigare allting blev. Jag mår även bra och tycker det är lyxigt när det är ren och fint hemma. Dock är jag väldigt bra på att stöka ner. Men har tagit tag i problemet och sagt åt mig själv att sluta slarva. Nu försöker jag alltid fixa disken direkt efter man ätit. Hänger upp kläderna i ställer för att slänga de på närmsta stol eller lediga fläck på golvet. Enkla tips att ta till sig.
 
Sen måste man nog våga släppa saker, jobbiga saker. Det är nog svårt, jag tycker det iallafall. När något som tynger än så måste man kunna släppa det och gå vidare. Ja, nu menar jag inte om man bär på någon tung pryl ska man inte bara slänga den på marken och gå. Dock är ju faktiskt principen densamma. Det som trycker och tynger där inombords, släpp det!
 
Hitta saker i livet som man blir glad av, där man kan vara sig själv. Välja sina vänner som man trivs med. Vänner som är bra, mår man bra av.
 
En vägg där man kan kasta all skit. Det är bra. Någonstans eller någon där man kan prata ut och säga allt och känna att det ger respons. En person som man litar på och som kommer med bra svar. Eller ett djur som bara lyssnar, en dagbok där man skriver ner allt tungt. Jag har allt de där. Min största vägg är mamma. Min fantastiska och underbara mamma. Jag skriver dagbok, dock sällan nu, men jag har en där jag kan skriva vad som helst, bara få ur sig allt, lätta på trycket. Djuren brukar jag inte prata med så mycket, men de finns där och gör en glad. Som att det ibland känner när inte allt är så bra. Där måste man givetvis visa tacksamhet. Speciellt till personen, så man inte tynger den.
 
Musik får mig även att må bra. Det är helt underbart vart bra musik är!
 
Så ett tips till dig som känner att du inte mår så bra. Skaffa rutiner. Välj dina vänner. Hitta en "vägg". Och våga må bra och tro på dig själv!
 
Tror det var det jag ville ha sagt, just nu iallafall.